Vragen over kopen
Hoe bestel ik een boek?
Indien u een boek wilt bestellen, dan klikt u op de naam van het boekwinkeltje. Deze naam staat rechts van de prijs vermeld op de zoekpagina.
U ziet vervolgens het bestelformulier dat u verder kunt invullen
Na het plaatsen van de bestelling wordt een automatische bevestiging van Boekwinkeltjes verzonden naar de koper en verkoper
De verkoper zal binnen het vermelde aantal dagen contact met u opnemen om de koop verder af te handelen.
Niets van de verkoper gehoord?
Controleer eerst uw postvak ongewenste e-mail,, de meeste verkopers reageren binnen de aangegeven tijd.
In de bevestigingsmail staat hoe snel de verkoper verwacht te reageren, standaard is dit 3 dagen.
Het staat u vrij om een herinnering naar de verkoper te sturen. Als u binnen afzienbare tijd geen reactie heeft ontvangen, neem dan contact met ons op.
Wat zijn de leveringsvoorwaarden?
Alle boeken dienen compleet te zijn en in normale antiquarische staat te verkeren, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een stempel, een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, worden niet altijd vermeld. Na een bestelling ontvangen de Koper en de Verkoper een bevestiging per e-mail. In deze e-mail staan ook de adresgegevens.
De koper handelt deze bestelling rechtstreeks af met de verkoper
De verkoper kan betaling vooraf vragen
De koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeengekomen
Boekwinkeltjes.nl bemiddelt uitsluitend tussen koper en verkoper en is op generlei wijze verantwoordelijk voor de afwikkeling van bestellingen.
Hoe zit het met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen?
In de meeste gevallen doet u zaken met een particuliere verkoper, er is dan geen wettelijke bedenktijd bij koop op afstand van toepassing. Juridisch gezien geldt: de verkoper moet informeren en de koper heeft een onderzoeksplicht.
Wanneer de verkoper aangeeft de goederen als bedrijf te verkopen, heeft u recht op de wettelijke bedenktijd bij koop op afstand van veertien werkdagen.
Een zakelijke verkoper kunt u herkennen aan de mededeling die een verkoper geeft. In sommige gevallen staat hierbij de bedrijfsnaam of kamer van koophandel nummer vermeld.
Ontvang ik een factuur van de verkoper?
Nee, niet in alle gevallen. Alleen zakelijke verkopers kunnen u een factuur overhandigen, particuliere verkopers hebben deze mogelijkheid niet.
Op de bestelpagina staat rechtsboven onder de naam van de verkoper of deze een particulier of zakelijke verkoper is.
Hoe bestel ik meerdere titels zonder steeds mijn naam en adres in te vullen?
Indien u meerdere titels wilt bestellen, dan vermeldt u bij het eerste boek uw naam en adres; klik bovendien 'Onthoud mijn gegevens' aan.
Sinds de nieuwe versie kunt u ook inloggen als koper. Hier kunt u uw gegevens opgegeven die wij automatisch invullen in het bestelformulier.
Kan ik betalen met een boekenbon?
Boekwinkeltjes.nl heeft geen eigen boekbon. Ook kunt u niet betalen met de Nederlandse Boekenbon.
Help de veiligheidscode werkt niet...
Om ongewenste spam te voorkomen dient u bij het plaatsen van een bestelling of bij het stellen van een vraag via het contactformulier een veiligheidscode in te vullen.
De Google Re-captcha: In de meeste gevallen is het slechts "Ik ben geen robot" aanvinken al genoeg, soms moet er echter een puzzeltje worden opgelost. Bijvoorbeeld: Bij de vraag "Selecteer alle hamburgers", moet u alle hamburgers selecteren. Soms moet u een of twee vervormde woorden invullen
Voor meer informatie en het kiezen van een veiligheidscode klik hier.
Waar staan bepaalde afkortingen voor?
Sommige verkopers gebruiken afkortingen in het veld bijzonderheden om informatie over of de conditie van het boek weer te geven. Hieronder ziet u een lijst met enkele afkortingen.
so | Stofomslag |
---|---|
bso | Beschadigde stofomslag |
lbso | Licht beschadigde stofomslag |
lb | Licht beschadigd |
VR | Vertaalde roman |
G | Geschiedenis |
L&V | Landen en volken |
J&K | Jeugd en kinderboek |
lit. sec. | Literatuur secundair |
z.j. | Zonder jaartal |
Hoe gaat Boekwinkeltjes met mijn persoonlijke gegevens om?
Uiteraard heel voorzichtig. U kunt alles over privacy hier lezen.
Hoe kan ik een verkoper beoordelen?
Wanneer u geregistreerd bent als koper kunt u op de pagina Bestellingsoverzicht klikken op de betreffende bestelling. Drie dagen na de bestelling zal daar de knop Schrijf een beoordeling staan.
Heeft u geen account, dan is het mogelijk dat u per e-mail wordt uitgenodigd. Deze uitnodigingen worden door ons willekeurig verzonden.
Vragen over verzending
Hoeveel bedragen de portokosten?
Voor verzendtarieven binnen België zie bpost
Elke verkoper kan via andere kanalen de boeken verzenden. Daardoor kunnen de verzendkosten per boekwinkeltje verschillen. Hieronder staan de officiële tarieven voor verzending binnen Nederland.
Verkopers kunnen verzendlabels aanmaken voor deze tarieven.
Bekijk DPD
Bekijk DHL
Wat zijn de portokosten als ik bij verschillende boekwinkeltjes bestel?
U doet met ieder boekwinkeltje apart zaken. Als u dus bij verschillende boekwinkeltjes bestelt, dan bent u meerdere keren portokosten verschuldigd. De boeken worden niet vanuit 1 centraal magazijn verzonden, maar staan bij de boekwinkeltjes thuis of in de winkel.
Vragen over verkopen
Ik wil mijn boeken verkopen. Hoe open ik een boekwinkeltje?
Lees de mogelijkheden om een boekwinkeltje te openen.
Als verkoper ben ik tijdelijk niet bereikbaar (bv vakantie), wat moet ik dan doen?
Ga naar uw inlogscherm / Mijn Gegevens en gebruik de afwezigheidsmodus
Ik wil foto´s bij mijn boeken zetten; hoe gaat dat?
Via de pagina "Alle titels weergeven", klikt u op wijzigen van de betreffende titel. Daar kunt u rechtsboven een afbeelding aan het boek toevoegen
Het aantal afbeeldingen per titel is niet gelimiteerd
Door te klikken op de knop "Maak hoofdtitel" kunt u bepalen welke afbeelding in de zoekmachine getoond wordt.
Ik ben het wachtwoord van mijn boekwinkeltje kwijt, hoe nu verder?
Nadat u eenmaal een foute inlogpoging heeft gedaan, krijgt u in de rode balk de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Wanneer u hierop klikt, geeft de vervolgpagina meer uitleg over het aanvragen van een nieuw wachtwoord.
Bij vragen kunt u via het contactformulier contact met ons opnemen.
Ik wil het abonnement wijzigen, hoe kan dit?
In het deelnemersgedeelte op de pagina "Mijn gegevens" kunt u uw abonnement verhogen of verlagen.
Op de eerst volgende factuur zal, indien nodig, een verrekening van het abonnement plaatsvinden.
Mocht u nog aanvullende vragen hebben, neem dan contact met de klantenservice op.
Hoe kan ik mijn boekwinkeltje opzeggen?
Neemt contact op met de klantenservice van Boekwinkeltjes. Dit kan via de volgende link.
Hoe kan ik de facturatietermijn wijzigen?
Heeft u een factuur ontvangen voor een periode langer dan dat u eigenlijk wenst? Dat is geen probleem via onze klantenservice kunt u een verzoek indienen om de factuur te wijzigen. Via de pagina Mijn gegevens kunt u voor volgende facturen zelf de facturatie termijn bepalen. Voor het provisie abonnement is dit niet mogelijk, de factuur termijnen daarvoor staan vast.
Hoe geef ik een machtiging voor een automatische incasso af?
In het deelnemersgedeelte op de pagina "Mijn gegevens" kunt u een online machtiging voor automatische incasso doorgeven. Dit kan via de link "Een machtiging voor automatische incasso van uw IBAN rekeningnummer afgeven (beveiligde verbinding)".
Zoals bij de link vermeld, verloopt dit via een beveiligde verbinding.
Mocht u nog aanvullende vragen hebben, neem dan contact met de klantenservice op.
Hoe kan ik mijn voorraadlijst printen?
Dit kan het beste via de knop Boekendump op de homepagina van het verkopersgedeelte.
Hiermee kunt u een TAB of CSV bestand downloaden die u daarna in Excel kunt openen. Waarna u de voorraadlijst kunt printen.
Hoe kunnen de verzendkosten worden ingesteld?
Er zijn twee mogelijkheden om verzendkosten toe te passen op uw boekenaanbod. De eerste mogelijkheid is een vast bedrag voor al uw boeken. De tweede optie is om per boek de verzendkosten (vooraf) aan te geven, hiervoor kunt u verzendkost categorieën aanmaken.
Bij het kiezen voor de eerste mogelijkheid wordt direct bij al uw boeken het opgegeven verzendkosten bedrag getoond. Bij de tweede optie maakt u eerst categorieën aan, die u daarna op de boek wijzig pagina of bij het boek toevoegen kunt selecteren.
Hoe kan ik betalingen ontvangen via iDeal of Bancontact?
Via Onlinebetaalplatform kunt u op Boekwinkeltjes online betalingen ontvangen. Afhankelijk van uw wensen kunnen kopers direct met iDeal (Nederland) of Bancontact (België) betalen. Of kunt u een betaallink aanmaken en die naar de koper sturen. Meer informatie over de mogelijkheden kunt u vinden in het verkopersgedeelte op de pagina iDeal.
Hoe kan ik een beoordeling over mijn boekwinkeltje verwijderen?
Dat is helaas niet mogelijk. Het staat kopers vrij om een beoordeling over uw boekwinkeltje te plaatsen. Mocht er onjuistheid in een beoordeling staan kan de koper de beoordeling tot 2 weken na het plaatsen wijzigen.
Hoe zit het met belastingen?
Wij kunnen u helaas geen belastingadvies geven, voor specifieke vragen adviseren we u om advies in te winnen bij een fiscalist of de Belastingtelefoon te bellen.
Per 1 januari 2023 is de Europese DAC7-rapportage wetgeving in werking getreden. Dit betekent dat digitale platformen zoals Boekwinkeltjes in de toekomst verplicht zullen zijn om informatie over verkopers die gebruikmaken van deze platformen, zoals hun inkomsten, door te geven aan de Belastingdienst.
Vanaf 1 januari 2023 moet informatie van nieuwe verkopers worden verzameld. Vanaf 1 januari 2024 moeten ook gegevens van bestaande verkopers worden verzameld en worden gerapporteerd.
Mocht u hierover verdere vragen hebben vernemen we dit graag.
Meer informatie kunt u ook vinden op de website van de Belastingdienst .
Overige vragen
Wat moet ik doen als mijn vraag hier niet bij staat?
Stuur een bericht naar boekwinkeltjes.nl zodat wij uw vraag toch kunnen beantwoorden.