Titel

Dutch Mad Men /De Reclamewereld in Amsterdam en Rotterdam in de jaren 70,80,90

Schrijver
Taal

Nederlands

ISBN

9789090343624

Uitgever

Beleggingsmaatschappij Kolsteeg B.V.

Prijs

29,95(Excl. verzendkosten)

Bijzonderheden

2021 ,1e druk ,316pp ,paperback ,veel foto's ,reclame ,nieuw

Meer info
Geen historisch boekwerk, maar verhalen, anekdotes, successen en tegenvallers, opgetekend uit de mond van een 10 tal belangrijke reclamemensen uit die periode. Het waren de jaren van de Grote Veranderingen, zowel maatschappelijk als in de reclamewereld.

Het fenomeen Marketing kwam in de jaren 60 overgewaaid uit Amerika. Maar Marketingonderwijs was beperkt tot avondcursussen bij SRM, LOI en IBW. Televisiereclame deed zijn intrede via de Ster en later werd ook commerciële televisie geïntroduceerd. Deze ontwikkelingen leidden tot grote veranderingen bij reclamebureaus. De organisatiestructuur werd aangepast aan de nieuwe omstandigheden en communicatie werd een serieus beleidsgebied als onderdeel van het marketing denken bij opdrachtgevers en bureaus. Ook de reclamebestedingen namen toe en de “verdien”- mogelijkheden voor bureaus. Het gevolg was de start van een aantal nieuwe bureaus, waarvan we de levensloop in dit boek volgen.
We volgen de loopbaan en de ontwikkeling van Fred Kolsteeg, Pietro Tramontin, Albert Winninghoff, Paul Blok, Walter van der Mee, Herberth Samson, Pierre Schreiner, Gerrit de Bruin en Fons van Westerloo in de reclamewereld aan de hand van anekdotes, verhalen, successen en teleurstellingen. Lichtvoetig en geestig met veel aandacht voor de mensen waarmee zij werkten.

Het boek Dutch Mad Men wordt ingeleid door Cor Boonstra en bestaat uit twee delen. Het eerste deel Mad Men aan de Maas gaat over Fred Kolsteeg, die samen met 3 partners reclamebureau ARA in Rotterdam startte. Het boek beschrijft het begin van het bureau, de succesvolle groei en de stap naar internationale aansluiting. Maar er gaat ook wel eens wat mis en Fred startte weer een nieuw bureau in Rotterdam, Team. Dit alles wordt uitvoerig beschreven door Fred, met wat biografische kanttekeningen. Fred is de initiatiefnemer van dit boek en tevens de schrijver van veel hoofdstukken. Hij had het bij zijn Rotterdamse verhaal kunnen laten, maar hij kwam op het idee om de leden van de zogenaamde Illustere Lunch te vragen om ook zelf het eigen verhaal te vertellen in deel 2 Mad Men aan de Amstel. En dat is het ook geworden. In deel 2 komen een reeks van mensen aan het woord die actief waren in Amsterdam in de reclame- en mediawereld. Volgens insiders is Amsterdam het Mekka van de reclame. In een aantal gevallen waren het concurrenten van elkaar. Bevochten elkaar zakelijk, maar met respect voor elkaars vaardigheden en de liefde voor het reclamevak.
Voor de reclame-industrie werden het hoogtij jaren met een sterke branche vereniging/ werkgevers organisatie voor reclamebureaus: de VEA. Een krachtige organisatie die opkwam voor de belangen van de reclamebureaus en haar medewerkers. De VEA was mede de initiatiefnemer in die jaren voor een belangrijk stuk zelfregulering in de vorm van de oprichting van de reclamecodecommissie, die tot op de dag van vandaag actief is in de bescherming van de Nederlander tegen onjuiste reclame-uitingen.

Dutch Mad Men is geen historisch verslag van die 30 jaar, maar door alle verhalen, anekdotes en gebeurtenissen die worden beschreven krijgt de lezer een inkleuring van die periode. Het boek “hapt” heerlijk weg. Een “page-turner” voor iedereen met belangstelling voor reclame en communicatie.

En uiteraard voor iedereen die in die 30 jaar betrokken was bij het communicatie vak en zijn of haar herinneringen zou willen teruglezen!

Er staan namen genoeg in...
Afbeeldingen
Fred Kolsteeg - Dutch Mad Men /De Reclamewereld in Amsterdam en Rotterdam in de jaren 70,80,90
Boekhandel Snoek Rotterdam

 

Vul uw gegevens hieronder in om deze titel te bestellen bij boekwinkel Boekhandel Snoek.

Wijzig instellingen
De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...

Klik op het witte vierkant hierboven

Op het bezoeken van onze website, zo ook het plaatsen van een bestelling, zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing.

Registreer u vrijblijvend als koper!

Wijzig instellingen
De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...

Klik op het witte vierkant hierboven

  • Alle boeken zijn compleet en verkeren in normale antiquarische staat, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, zijn niet altijd vermeld.
  • U handelt deze order direct af met Boekhandel Snoek
  • Na uw bestelling ontvangen u en Boekhandel Snoek een bevestiging per e-mail. In de e-mail staan de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van Boekhandel Snoek vermeld.
  • De Koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeen gekomen.
  • Boekhandel Snoek kan betaling vooraf vragen.
  • Boekwinkeltjes.nl probeert Kopers en Verkopers tot elkaar te brengen. Boekwinkeltjes.nl is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen Koper en Verkoper door gebruikmaking van de site. Als u een geschil hebt met één of meer gebruikers, dient u dit zelf op te lossen. U vrijwaart Boekwinkeltjes.nl van enigerlei vorderingen, aanspraken op schadevergoeding en dergelijke, verband houdende met dergelijke geschillen.

7,5 miljoen boeken

Gebruikt en tweedehands

11100 boekwinkels

Antiquariaten en particulieren