Titel
Zwartboek wereldmerken en hun praktijken (met bedrijfsportretten)
Schrijver
Werner, Klaus en Hans Weiss
Taal
Nederlands
ISBN
9789038912448
Uitgever
Elmar
Prijs
€ 7,95(Excl. verzendkosten)
Bijzonderheden
softcover, 2002, 318pp, in zeer goede staat, foto=boek
Meer info
Steeds meer consumenten kiezen voor een ethisch verantwoorde minimumstandaard. Ze willen niet langer producten kopen, waar kinderarbeid aan te pas gekomen is of waarbij hele volksstammen hun bestaansgrond verliezen. Dat brengt ook veel onzekerheid met zich mee. Wat kan ik dan nog wel kopen? En vooral: wie zijn die slechterikken onder de merken, waarmee ik iedere dag te maken heb? Dit zwartboek geeft daar een antwoord op.
Merken als Adidas, McDonald's, Mercedes, Nestlé, Samsung en Siemens zetten de toon in de consumentenindustrie. Hun omzet overtreft het economische vermogen van tal van landen en hun invloed is vaak groter dan die van regeringen en politieke instituten. De waarde van een merk ' en daarmee de macht van het concern ' laat zich allang niet meer afmeten aan het verhandelde product, maar aan het imago daarvan. Aspirineproducent Bayer werft met de slogan 'competentie en verantwoordelijkheid', Shell beroemt zich op zijn ecologische en sociale voortrekkersrol en Nike ziet zich als een collectief dat liefdevol zorgt voor de wereldwijde Nike-familie van sportlieden, consumenten en de eigen arbeiders. Die arbeiders zijn steeds vaker mensen uit lagelonenlanden in Afrika, Azië, Latijns Amerika en Oost-Europa. Uitbuiting, dwang- en kinderarbeid zijn aan de orde van de dag. Mens en milieu worden vergiftigd, regeringen onder druk gezet, crises en gewapende conflicten worden ongegeneerd misbruikt en zelfs gefinancierd. Bekende en populaire wereldmerken tolereren foltering, slavernij, ongeoorloofde medische experimenten, discriminatie, dierenmishandeling, milieuvervuiling en vervolging van vakbonden en critici.
Merken als Adidas, McDonald's, Mercedes, Nestlé, Samsung en Siemens zetten de toon in de consumentenindustrie. Hun omzet overtreft het economische vermogen van tal van landen en hun invloed is vaak groter dan die van regeringen en politieke instituten. De waarde van een merk ' en daarmee de macht van het concern ' laat zich allang niet meer afmeten aan het verhandelde product, maar aan het imago daarvan. Aspirineproducent Bayer werft met de slogan 'competentie en verantwoordelijkheid', Shell beroemt zich op zijn ecologische en sociale voortrekkersrol en Nike ziet zich als een collectief dat liefdevol zorgt voor de wereldwijde Nike-familie van sportlieden, consumenten en de eigen arbeiders. Die arbeiders zijn steeds vaker mensen uit lagelonenlanden in Afrika, Azië, Latijns Amerika en Oost-Europa. Uitbuiting, dwang- en kinderarbeid zijn aan de orde van de dag. Mens en milieu worden vergiftigd, regeringen onder druk gezet, crises en gewapende conflicten worden ongegeneerd misbruikt en zelfs gefinancierd. Bekende en populaire wereldmerken tolereren foltering, slavernij, ongeoorloofde medische experimenten, discriminatie, dierenmishandeling, milieuvervuiling en vervolging van vakbonden en critici.
Afbeeldingen
Boekhandel Shambala
Alkmaar
Welkom bij Boekhandel Shambala!
Na het plaatsen van uw bestelling ontvangt u van mij binnen 3 dagen een ontvangstbevestiging met nadere gegevens over betaling en verzending van het boek (als een boek door de brievenbus past, zijn de verzendkosten binnen Nederland via PostNL € 4,35; naar België zijn de verzendkosten via DPD € 7,00 voor een pakket tot 3 kilo, ook als het niet door de brievenbus past).
Let op dat mijn mail in uw SPAM-box terecht kan komen!
Groetjes van Fleur
- Alle boeken zijn compleet en verkeren in normale antiquarische staat, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, zijn niet altijd vermeld.
- U handelt deze order direct af met Boekhandel Shambala
- Na uw bestelling ontvangen u en Boekhandel Shambala een bevestiging per e-mail. In de e-mail staan de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van Boekhandel Shambala vermeld.
- De Koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeen gekomen.
- Boekhandel Shambala kan betaling vooraf vragen.
- Boekwinkeltjes.nl probeert Kopers en Verkopers tot elkaar te brengen. Boekwinkeltjes.nl is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen Koper en Verkoper door gebruikmaking van de site. Als u een geschil hebt met één of meer gebruikers, dient u dit zelf op te lossen. U vrijwaart Boekwinkeltjes.nl van enigerlei vorderingen, aanspraken op schadevergoeding en dergelijke, verband houdende met dergelijke geschillen.