Titel
Tussen te koop en miskoop. De geschiedenis van de consument en zijn belangen in Nederland
Schrijver
Boissevain, E.
Taal
Nederlands
ISBN
9789062013517
Uitgever
Uitgeverij Ideeboek, 1976
Prijs
€ 2,50(Excl. verzendkosten)
Bijzonderheden
102 pp, harde kaft, in prima/goede staat, inhoud goed/schoon
Meer info
Geleidelijk groeit binnen de huisvrouwenvereniging een besef van de macht van het gebundelde consumentendom en de wens om mee te beslissen over de kwaliteit en de hoedanigheden van de produkten. De eerste „warenonderzoeken" worden gehouden (tijdens de eerste wereldoorlog wordt de beruchte „eenheidsworst" gewogen en veel te licht bevonden en worden verder onder meer bouillonblokjes onderzocht). Wakker In 1926 wordt een dochterinstelling in het leven geroepen voor onderzoek naar produkten. Dit „Instituut tot voorlichting bij huishoudelijken arbeid" heet nu „Instituut voor huishoudtechnisch advies" en beheert nog steeds het bekende huisvrouwenkeurmerk. De huisvrouw is wakker geworden. dat blijkt duidelijk uit de verklaring die bij de oprichting van het IVHA werd afgelegd. „Wij huisvrouwen aanvaarden meestal zonder kritiek, of althans berustend, hetgeen de industrie ons biedt. Wij ondervinden de lasten van onpraktische gebruiksvoorwerpen als slecht schenkende ketels, theepotten, melkkokers, ondoelmatige vuilnisbakken, kranen en deurknoppen die voordurend gepoetst moeten worden, ondeugelijke poets— en reinigingsmiddelen, waarvoor reclame gemaakt wordt, maar wij protesteerden niet, en beseffen niet dat wij het in eigen hand hebben om hier een eind aan te maken." Het is of er een moderne, gekwelde consument aan het woord is. De verwarring van de consumenten zal na de oorlog nog vele malen groter worden als een steeds grotere stroom van nieuwe materialen en produkten op het publiek afkomt, die alle klassieke warenkennis waardeloos maakt. Een oorverdovende reclame, die voortdurend met de waarheid op voet van oorlog leeft, begeleidt het steeds ondoorzichtiger en onoverzichtelijker goederenaanbod. De zelfbediening maakt een eind aan het houvast dat de klant vroeger had in de vertrouwde persoon van de winkelier. Met de consumptiemaatschappij komt de moderne, kritische en activistische consumentenbeweging op. De consumentenbond (1953) gaat het wapen van het vergelijkende warenonderzoek hanteren en voor het eerst krijgt de georganiseerde consument echt wat gedaan bij de geschrokken fabrikanten. Strijd voorbij De periode van strijd lijkt intussen alweer grotendeels voorbij. Het bedrijfsleven onderkent steeds meer het belang van een zo grondig mogelijke kennis van de consument, van zijn of haar behoeften en van de mogelijkheden hem of haar nieuwe behoeften aan te praten De druk van het massa-aanbod op de markt wordt steeds groter en het falen van steeds meer nieuwe produkten steeds kostbaarder. De leverancier vindt dus geleidelijk de weg naar samenwerking met de consumentenorganisaties in commissies, werkgroepen en klachtenbureaus. De grondrechten van de consument (Kennedy in 1962: recht op veiligheid, informatie, keuze en gehoor) zijn algemeen erkend. De jaren zeventig maken de bedenkelijke kanten zichtbaar van massaconsumptie, die op overconsumptie is uitgedraaid. De overheid komt steeds meer tussenbeide in het krachtenveld tussen bedrijfsleven en consument. Dat is het moment waarop het boek „Tussen te koop en miskoop" afhaakt. Niet aan bod komt de toenemende druk, ook vanuit het bedrijfsleven, op de overheid om regelend te gaan optreden. Bij die overheid beginnen gedachten vorm te krijgen over de manier waarop een maatschappelijke afweging moet plaatsvinden van de aanwending van schaarser wordende grondstoffen, ruimte, energie opdat naast de welvaart ook het (toekomstige) welzijn in de consumptie stroom overeind blijft.
Afbeeldingen
Verzending van boeken vindt plaats na ontvangst van de betaling. Ophalen is mogelijk na afspraak.
Wij reageren altijd binnen 24 uur na uw bestelling. Heeft u binnen deze tijd geen reactie ontvangen, dan is onze mail waarschijnlijk in de spambox terecht gekomen.
We verzenden via DPD. De tarieven voor thuisbezorging bedragen € 4,15 voor brievenbuspost, € 6,00 voor pakketten tot 1 kg en € 6,25 voor pakketten van 1 kg tot 10 kg. Voor pakketten is het mogelijk om deze af te halen bij een DPD parcelshop, bij pakketten tot 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,00 en bij pakketten van meer dan 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,25. Boeken worden standaard naar het huisadres gezonden, wilt u liever afhalen bij een parcelshop, dan dit graag bij de bestelling aangeven. Meerdere boeken ineens kopen scheelt verzendkosten.
De verzendkosten naar België bedragen € 7,00 thuisbezorgd.
Verzendkosten naar andere landen zijn op aanvraag.
Retourneren is mogelijk binnen 14 dagen. Retourkosten zijn voor eigen rekening.
- Alle boeken zijn compleet en verkeren in normale antiquarische staat, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, zijn niet altijd vermeld.
- U handelt deze order direct af met Boekenprinses
- Na uw bestelling ontvangen u en Boekenprinses een bevestiging per e-mail. In de e-mail staan de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van Boekenprinses vermeld.
- De Koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeen gekomen.
- Boekenprinses kan betaling vooraf vragen.
- Boekwinkeltjes.nl probeert Kopers en Verkopers tot elkaar te brengen. Boekwinkeltjes.nl is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen Koper en Verkoper door gebruikmaking van de site. Als u een geschil hebt met één of meer gebruikers, dient u dit zelf op te lossen. U vrijwaart Boekwinkeltjes.nl van enigerlei vorderingen, aanspraken op schadevergoeding en dergelijke, verband houdende met dergelijke geschillen.