Titel

Tussen te koop en miskoop. De geschiedenis van de consument en zijn belangen in Nederland

Schrijver
Taal

Nederlands

ISBN

9789062013517

Uitgever

Uitgeverij Ideeboek, 1976

Prijs

2,50(Excl. verzendkosten)

Bijzonderheden

102 pp, harde kaft, in prima/goede staat, inhoud goed/schoon

Meer info
Het boek is in opdracht van het 50—jarige Instituut voor huishoudtechnisch advies (IVHA) geschreven door Elisabeth Boissevain en Ton de Joode. De Nederlandse consumentenbeweging Is een massaal verschijnsel geworden, dat nu aan een populaire geschiedschrijving toe is. Het had slechter gekund dan in dit boek, dat informatief is en vaak boeiend, maar dat soms ook wel erg ondiep graaft en wat weinig kritisch bepaalde ontwikkelingen en instellingen volgt. Dat wreekt zich vooral aan het slot als het dilemma van het hedendaagse consumentisme aan de orde komt. Een goede kans om wat vooruit te kijken en althans een bijdrage te leveren' aan de gevoerde discussies wordt dan gemist. Emancipatie Dat de opkomst en de ontwikkeling van de consumentenbeweging lange tijd hand in hand is gegaan met de emancipatie van de arbeidersklasse en van de vrouw, komt in het boek duidelijk naar voren. Aan het begin van alles staan de verbruikscoöperaties, die hier vanaf 1860 ontstaan en die de arbeider en zijn vrouw voor het eerst invloed geven op het goederenaanbod. Het begrip klant, koper of later consument zal overigens nog zeker tot de tweede wereldoorlog synoniem blijven met „huisvrouw". Vandaar dat een van de eerste consumentenorganisaties de in 1912 opgerichte Nederlandse vereniging van huisvrouwen was. Deze, nog steeds ietwat elitaire club, begon zich pas echt kritisch met het produktenaanbod bezig te houden, toen het dienstbodenvraagstuk ook de beter gesitueerde vrouwen ging dwingen in het huis zelf de handen uit de mouwen te steken. Daardoor werden ze geconfronteerd met de vele slechte en ondoelmatige produkten, waar de inmiddels naar de fabrieken weggezogen dienstmeid het vroeger mee had moeten doen. Ook het vele geknoei met levensmiddelen en de bedroevende hygiënische toestanden wekken al heel gauw de woede van de dames van de vereniging. Zij rusten niet voor dat in 1919 de Warenwet tot stand komt, nog steeds een van de belangrijkste instrumenten van consumentenbescherming.

Geleidelijk groeit binnen de huisvrouwenvereniging een besef van de macht van het gebundelde consumentendom en de wens om mee te beslissen over de kwaliteit en de hoedanigheden van de produkten. De eerste „warenonderzoeken" worden gehouden (tijdens de eerste wereldoorlog wordt de beruchte „eenheidsworst" gewogen en veel te licht bevonden en worden verder onder meer bouillonblokjes onderzocht). Wakker In 1926 wordt een dochterinstelling in het leven geroepen voor onderzoek naar produkten. Dit „Instituut tot voorlichting bij huishoudelijken arbeid" heet nu „Instituut voor huishoudtechnisch advies" en beheert nog steeds het bekende huisvrouwenkeurmerk. De huisvrouw is wakker geworden. dat blijkt duidelijk uit de verklaring die bij de oprichting van het IVHA werd afgelegd. „Wij huisvrouwen aanvaarden meestal zonder kritiek, of althans berustend, hetgeen de industrie ons biedt. Wij ondervinden de lasten van onpraktische gebruiksvoorwerpen als slecht schenkende ketels, theepotten, melkkokers, ondoelmatige vuilnisbakken, kranen en deurknoppen die voordurend gepoetst moeten worden, ondeugelijke poets— en reinigingsmiddelen, waarvoor reclame gemaakt wordt, maar wij protesteerden niet, en beseffen niet dat wij het in eigen hand hebben om hier een eind aan te maken." Het is of er een moderne, gekwelde consument aan het woord is. De verwarring van de consumenten zal na de oorlog nog vele malen groter worden als een steeds grotere stroom van nieuwe materialen en produkten op het publiek afkomt, die alle klassieke warenkennis waardeloos maakt. Een oorverdovende reclame, die voortdurend met de waarheid op voet van oorlog leeft, begeleidt het steeds ondoorzichtiger en onoverzichtelijker goederenaanbod. De zelfbediening maakt een eind aan het houvast dat de klant vroeger had in de vertrouwde persoon van de winkelier. Met de consumptiemaatschappij komt de moderne, kritische en activistische consumentenbeweging op. De consumentenbond (1953) gaat het wapen van het vergelijkende warenonderzoek hanteren en voor het eerst krijgt de georganiseerde consument echt wat gedaan bij de geschrokken fabrikanten. Strijd voorbij De periode van strijd lijkt intussen alweer grotendeels voorbij. Het bedrijfsleven onderkent steeds meer het belang van een zo grondig mogelijke kennis van de consument, van zijn of haar behoeften en van de mogelijkheden hem of haar nieuwe behoeften aan te praten De druk van het massa-aanbod op de markt wordt steeds groter en het falen van steeds meer nieuwe produkten steeds kostbaarder. De leverancier vindt dus geleidelijk de weg naar samenwerking met de consumentenorganisaties in commissies, werkgroepen en klachtenbureaus. De grondrechten van de consument (Kennedy in 1962: recht op veiligheid, informatie, keuze en gehoor) zijn algemeen erkend. De jaren zeventig maken de bedenkelijke kanten zichtbaar van massaconsumptie, die op overconsumptie is uitgedraaid. De overheid komt steeds meer tussenbeide in het krachtenveld tussen bedrijfsleven en consument. Dat is het moment waarop het boek „Tussen te koop en miskoop" afhaakt. Niet aan bod komt de toenemende druk, ook vanuit het bedrijfsleven, op de overheid om regelend te gaan optreden. Bij die overheid beginnen gedachten vorm te krijgen over de manier waarop een maatschappelijke afweging moet plaatsvinden van de aanwending van schaarser wordende grondstoffen, ruimte, energie opdat naast de welvaart ook het (toekomstige) welzijn in de consumptie stroom overeind blijft.
Afbeeldingen
Boissevain, E. - Tussen te koop en miskoop. De geschiedenis van de consument en zijn belangen in Nederland
Boekenprinses Nuis

Verzending van boeken vindt plaats na ontvangst van de betaling. Ophalen is mogelijk na afspraak.

Wij reageren altijd binnen 24 uur na uw bestelling. Heeft u binnen deze tijd geen reactie ontvangen, dan is onze mail waarschijnlijk in de spambox terecht gekomen.

We verzenden via DPD. De tarieven voor thuisbezorging bedragen € 4,15 voor brievenbuspost, € 6,00 voor pakketten tot 1 kg en € 6,25 voor pakketten van 1 kg tot 10 kg. Voor pakketten is het mogelijk om deze af te halen bij een DPD parcelshop, bij pakketten tot 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,00 en bij pakketten van meer dan 1 kg bedragen de verzendkosten dan € 5,25. Boeken worden standaard naar het huisadres gezonden, wilt u liever afhalen bij een parcelshop, dan dit graag bij de bestelling aangeven. Meerdere boeken ineens kopen scheelt verzendkosten.

De verzendkosten naar België bedragen € 7,00 thuisbezorgd.
Verzendkosten naar andere landen zijn op aanvraag.

Retourneren is mogelijk binnen 14 dagen. Retourkosten zijn voor eigen rekening.

Vul uw gegevens hieronder in om deze titel te bestellen bij boekwinkel Boekenprinses.

Wijzig instellingen
De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...

Klik op het witte vierkant hierboven

Op het bezoeken van onze website, zo ook het plaatsen van een bestelling, zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing.

Registreer u vrijblijvend als koper!

Wijzig instellingen
De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...

Klik op het witte vierkant hierboven

  • Alle boeken zijn compleet en verkeren in normale antiquarische staat, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, zijn niet altijd vermeld.
  • U handelt deze order direct af met Boekenprinses
  • Na uw bestelling ontvangen u en Boekenprinses een bevestiging per e-mail. In de e-mail staan de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van Boekenprinses vermeld.
  • De Koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeen gekomen.
  • Boekenprinses kan betaling vooraf vragen.
  • Boekwinkeltjes.nl probeert Kopers en Verkopers tot elkaar te brengen. Boekwinkeltjes.nl is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen Koper en Verkoper door gebruikmaking van de site. Als u een geschil hebt met één of meer gebruikers, dient u dit zelf op te lossen. U vrijwaart Boekwinkeltjes.nl van enigerlei vorderingen, aanspraken op schadevergoeding en dergelijke, verband houdende met dergelijke geschillen.

7,5 miljoen boeken

Gebruikt en tweedehands

11100 boekwinkels

Antiquariaten en particulieren