Titel

De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij

Schrijver
Taal

Nederlands

ISBN

9789071513688

Uitgever

Uquilair

Prijs

40,00(Excl. verzendkosten)

Bijzonderheden

2009,400 pp,gebonden,veel foto's,nieuw

Meer info
Hoewel er vaak wordt gesteld dat in de negentiende eeuw saaiheid en bekrompenheid heersten, valt niet te ontkennen dat, ondanks het feit dat we omstreeks 1830 als natie vrijwel failliet waren, ons land de aanleg van wegen en kanalen niet schuwde.
Met de aanleg van spoorwegen lag dat aanvankelijk anders. Het betrof hier iets nieuws waarvan ­niemand wist hoeveel het allemaal wel zou kosten, er waren geen handelsbanken in Nederland die ­kredieten konden verschaffen, en algemeen vroeg men zich af of er aan al die nieuwlichterij wel ­behoefte was, omdat trekschuiten en diligences behoorlijke reismogelijkheden boden. Zelfs werden grote risico’s verwacht voor de volksgezondheid (kon een mens bij dergelijke snelheden nog wel ­ademen?), kortom, men zag spoorwegen niet zitten.
De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij werd opgericht door enkele vooraanstaande Amster­dammers, die het voortouw namen om tot een spoorverbinding tussen Amsterdam en Haarlem te komen, nadat aanvankelijke plannen voor een spoorverbinding met Duitsland het niet hadden gehaald. Een enkele ­verbinding tussen Amsterdam en Haarlem was weinig zinvol, maar later kon de lijn vanuit Haarlem via Leiden en Den Haag naar Rotterdam worden doorgetrokken, hetgeen handel en nijverheid in Holland zeer zouden moeten bevorderen.
Een steuntje in de rug was de zogenoemde Railwaymania in Engeland, waarbij het aanvankelijk leek dat er met spoorwegen schatten te verdienen waren. Toen dit later bepaald niet het geval was ­verflauwde de belangstelling van de Nederlandse geldschieter en duurde het tot in de jaren vijftig eer de politiek met behulp van de ”Indische baten” de mogelijkheden schiep waardoor enkele Nederlandse spoorwegmaatschappijen tot ontwikkeling konden komen, waaronder de Hollandsche IJzeren Spoor­weg-Maatschappij. Helaas beconcurreerden deze maatschappijen elkaar op leven en dood, hetgeen niet in het voordeel van de reiziger werkte.
Pas in de Eerste Wereldoorlog vonden de overgebleven spoorwegmaatschappijen elkaar en begon een ontwikkeling die tot de hedendaagse toestand heeft geleid. Dit boek eindigt dus op het moment dat deze samenwerking gestalte kreeg.
Afbeeldingen
Jacq. van der Meer - De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
Snoek in Rotterdam Rotterdam

Op Boekwinkeltjes is slechts een kleine selectie van onze boeken te vinden. Bent u op zoek naar een boek, laat het ons svp weten , dan kijken wij ,of het te leveren is.

Vul uw gegevens hieronder in om deze titel te bestellen bij boekwinkel Snoek in Rotterdam.

Wijzig instellingen
De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...

Klik op het witte vierkant hierboven

Op het bezoeken van onze website, zo ook het plaatsen van een bestelling, zijn onze Algemene voorwaarden van toepassing.

Registreer u vrijblijvend als koper!

Wijzig instellingen
De captcha wordt geladen. Een ogenblik geduld...

Klik op het witte vierkant hierboven

  • Alle boeken zijn compleet en verkeren in normale antiquarische staat, tenzij anders beschreven. Kleine onvolkomenheden, zoals een ingeplakte ex-libris of een naam op het schutblad, zijn niet altijd vermeld.
  • U handelt deze order direct af met Snoek in Rotterdam
  • Na uw bestelling ontvangen u en Snoek in Rotterdam een bevestiging per e-mail. In de e-mail staan de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van Snoek in Rotterdam vermeld.
  • De Koper betaalt de verzendkosten, tenzij anders overeen gekomen.
  • Snoek in Rotterdam kan betaling vooraf vragen.
  • Boekwinkeltjes.nl probeert Kopers en Verkopers tot elkaar te brengen. Boekwinkeltjes.nl is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen Koper en Verkoper door gebruikmaking van de site. Als u een geschil hebt met één of meer gebruikers, dient u dit zelf op te lossen. U vrijwaart Boekwinkeltjes.nl van enigerlei vorderingen, aanspraken op schadevergoeding en dergelijke, verband houdende met dergelijke geschillen.

7,5 miljoen boeken

Gebruikt en tweedehands

11100 boekwinkels

Antiquariaten en particulieren